Bra att veta innan du reser

Inför en resa finns det mycket som det är bra att tänka på. Här har vi samlat viktig information som är bra att veta för dig som ska resa med oss på Tobbes Resor.

Öppet köp

Du kan boka en resa med öppet köp och ångerrätt på tio dagar från bokningsdagen utan kostnad förutsatt att det är minst 30 dagar kvar till avresedagen.

Resebeviset

Du har skyldighet att kontrollera ditt resebeviset så snart du har fått det och påtala eventuella felaktigheter omgående.

Medtag ID-handling

För alla resor med Viking Line måste du kunna uppvisa giltig ID-handling. Mer information hittar du här.

Bussar

Vi samarbetar med säkra och väletablerade bussbolag. Naturligtvis använder vi oss av miljögodkända bussar.

Om våra kryssningar har för få anmälda resenärer kan resa med ordinarie Viking Line-buss till färjeterminalen bli aktuell.

Platser i bussen

De främsta platserna i bussen kan bokas för en extra avgift på 200 kr/plats eftersom de är väldigt populära. För övrigt gäller fri placering i bussen.

Fler bussar till samma resmål

Vid de fall då vi har flera bussar till ett resmål som utgår från olika orter, och hämtar upp resande vid olika orter, kan vi inte garantera att alla i ett ressällskap får plats på en och samma buss. Det kan vara så att delar av sällskapet hoppar på vid skilda orter och därför går det inte att garantera att alla får sitta tillsammans på samma buss.

Säkerhetsbälten

Alla bussar är utrustade med säkerhetsbälten. Dessa skall enligt lag användas under färd.

Raster

På våra resor stannar vi regelbundet på trevliga platser för fika, mat eller för att sträcka på benen. Våra reseledare och chaufförer känner till många bra ställen. Givetvis är alla våra bussar rökfria.

Funktionshinder

Gäster med funktionshinder är naturligtvis välkomna att följa med på våra resor. En förutsättning är dock att vi informeras om funktionshindrets art, så att vi kan hjälpa till i valet av resa. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Resenärer med funktionshinder måste själva kunna gå ombord på bussen. Vår personal bär inte.

Gäster med specialkost

Önskemål om speciell mat, till exempel celiaki eller laktosintolerens, ska meddelas vid bokningen. Vi kan dock inte garantera att önskemålen infrias.

Bagage

Du får ha med dig en normal resväska samt ett litet handbagage på tillsammans max 40 kg, vilket inkluderar de varor som inhandlats under resan. Kontrollerar att ditt bagage blir lastat i bussen. Du ansvarar själv att bagaget flyttas till och från buss och hotellrum vid incheckning och avresa.

Valuta

Det lönar sig oftast att växla till utländsk valuta i Sverige före avresan. På de flesta av våra resmål fungerar kredit- och betalkort utmärkt.

Jourtelefon

När kontoret är stängt, under kvällstid och helger, kan du i brådskande ärenden (exempelvis avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 070-660 99 72. Skulle något krångla, till exempel i samband med bussanslutning och du behöver brådskande hjälp kan du även nå oss på samma nummer.

Observera att jourtelefonen inte är till för nybokningar eller ändringar i din redan bokade resa. För sådana ärenden hänvisar vi till vår ordinarie telefon 0226-671 30 som är bemannad måndag – fredag klockan 08.00-17.00.

Rätt försäkring

Du har väl inte glömt att kontrollera att du är rätt försäkrad inför din stundande semester?

Sjuk utomlands

Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid. Leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. Observera att även barn måste ha ett EU-kort. www.forsakringskassan.se